יום ראשון, 11 במאי 2014

בנטו לגדולים (+ מתכון לנודלס עם ירקות)









בן ה-16 שלי, אחרי שנתיים וחצי שהוא אוכל בנטו בשמחה, הודיע לי לפני כמה חודשים ש״די אמא, מספיק עם הציורים. הא, ותני לי יותר אוכל, בבקשה״. בן 16, אתם יודעים.אם עד כה עשיתי בעיקר בנטו לילדים, נאלצתי כעת למצוא לי כיוון חדש, אחר. כשהבכור שלי התחיל ״לזלוג״ לכיוון ה״להיות מבוגר״ אני נדרשתי להתאים את עצמי.גם אם אני עצמי ״מציירת״ לילדיי בנטו, הרי שארוחת הבנטו בהגדרתה איננה ארוחת ילדים. למעשה, ביפן כולם אוכלים בנטו. גם פרופסורים באוניברסיטה וגם פועלים פשוטים. תכל׳ס? בנטוזו ארוחה מאוזנת בקופסה, וזה פתרון פשוט אידאלי, בוודאי למי שלא עובר את יומו בבית.הרעיונות לבנטו מבוגרים טוב הם אינסופיים: סלט כרוב וגזר קצוץ דק דק, סושי מאקי, ירקות שונים בטמפורה או טופו בטמפורה, ברוקולי, אדממה, עגבניות שרי, תירס, גזר גמדי, ביצה קשה, חביתת טמאגו, אורז, נודלס ועוד… העיקר הוא לגוון במבחר, ובצבעים, ולעשות קופסת בנטו יפה למרות שמדובר באוכל ל״גדולים״, ובלי ציורים.האסתטיקה היא מרכיב חשוב בבנטו, ולא בכדי. אחד המתכונים האהובים ביותר על בכורי הוא המתכון של נודלס בירקות. 
המתכון המקורי היה של ירקות בלבד, שהונחו בכלל על אורז לבן, והוא הומצא על ידי סבינה, המטפלת ההודית המקסימה של חמותי. סבינה הסבירה לי שלא מדובר באוכל הודי, אבל כשהיא מבשלת אותו הוא בהחלט עוטה טעמים מאוד מיוחדים, במובן הטוב.אני לעומתה, אימצתי את הירקות ושידכתי אותם לנודלס, ואני גם עושה את תבשיל הירקות עם קיצורי דרך, כי אין לי סבלנות ולרוב גם לא תקציב מספיק לכל המרכיבים המיוחדים של סבינה. אבל גם ככה בכורי אוהב את התוצאה.חשוב לי לציין שאפשר להכין את המתכון שלי גם עם אטריות אורז שטוחות במקום עם נודלס ואז המתכון הופך להיות גם נטול גלוטן.

ועכשיו, לגרסה המהירה והמחפפת שלי לנודלס בירקות:

מבשלים בסיר עם מים רותחים וכף מלח כ 200 גרם נודלס חיטה מלאה או אטריות אורז שטוחות, ל-3-4 דקות.מסננים את הנודלס מהמים, שוטפים אותם בקצת מים קרים כדי להפסיק את הבישול, משאירים בצד במסננת ופונים להכנת המשך התבשיל.
בווק גדול שבו כף שמן קוקוס (או אחר) מקפיצים מבחר צבעוני של ירקות שונים (הכמויות הן המלצה בלבד, אפשר להיות יצירתיים):3 גזרים פרוסים דק דק½ פלפל אדום חתוך לפרוסות דקות 1 פלפל צהוב/ירוק חתוך לפרוסות דקותרבע ראש כרוב קצוץ חתוך לפרוסות דקות2 פרחים של ברוקולי מופרדים לפרחים קטניםרבע בצל קצוץ דקאחרי הקפצה של 4-5 דקות בווק מוסיפים אל הווק 
מעט ג׳ינגר מגורר דק (נגיד חצי כפית) 
ואז שופכים פנימה תערובת שעורבבה מראש ובה:½ כוס מים כף קורנפלור2 כפות רוטב סויה2 כפות רוטב צ׳ילי2 כפות רוטב טריאקירבע כפית מלחמבשלים את הירקות בתערובת הזו במשך 5-6 דקות לאחר מכן מוסיפים אל הווק את הנודלס ומקפיצים קלות וזהו, מוכן.




בהצלחה :)

*****
תוספת עדכנית:
בשנים בהם אני מכינה בנטו צברתי המון מתכונים שילדים אוהבים, והמון שיטות עבודה שמקצרות את הדרך. את כל המתכונים השיטות והתובנות אספתי לספר שיצא לאור בהוצאה עצמית. ספר שמלמד הכנת בנטו, 144 עמודים (!) מעל 100 הדרכות מפורטות ומתכונים (הכל כשר) שמעוצב כספר מנגה (קומיקס יפני) עם איוריו של מתן, נער בן 15 (שניחן בכשרון יוצא דופן).
לפרטים נוספים ולרכישה
 כדאי להכנס לקישור זה. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה