יום שלישי, 7 בינואר 2014

מה זה בנטו? מה ההבדל בין בנטו, לבין ׳סתם׳ קופסת אוכל שמחולקת לתאים?



!זה בנטו


בסוף היא העיזה לשאול אותי, לא לפני שהכינה אותי לכך שזו תהייה ״שאלה בוטה״, לדבריה:
״אז מה בכלל ההבדל בין בנטו, לבין ׳סתם׳ קופסת אוכל שמחולקת לתאים?״.
ומייד אחרי שהיא שאלה, ממש בבת אחת, הבנתי שזו כנראה שאלה שאמנם לא שואלים אותי- אבל כן מטרידה המון המון אנשים, כשהם ״פוגשים״ את ההסברים שלי על הבנטו, והבנתי שאני בכלל לא הבנתי את זה, עד עכשיו. 
אז מה באמת ההבדל? רגע, יש הבדל?.... 

בואו נעשה סדר:
ראשית צריך להבין מה זה בנטו.   ״בנטו״ היא המילה היפנית לקופסת אוכל, ככה פשוט. אבל, לא כל ארוחה בקופסה היא בנטו- למרות שכל ארוחות הבנטו נתונות בקופסה.
רבים גם קוראים ״בנטו״ ל״ארוחה מצויירת״- למרות שלא כל ארוחה מצויירת היא בנטו, ולא בכל בנטו יש ציור.

זו אמנם ארוחה ״מצויירת״- אבל זה לא בנטו! 

אפילו החלוקה למנג׳טים או לתאים, כפי שמתבטא בקופסאות הבנטו שלי- היא לא יותר מפתרון פרקטי להפרדת האוכל ולתוספת אססטיקה. הרבה ילדים אוהבים ״אוכל מופרד״, הילדים שלי הם כאלה. למעשה רוב הילדים שפגשתי בחיי היו כאלה.
זו אמנם ארוחה בקופסה מחולקת- אבל זה לא בנטו!

אבל רגע- אם לא כל ארוחה בקופסה היא בנטו, ואם לא כל בנטו הוא מחולק ולא כל בנטו הוא מצוייר- אבל חלקם כן- אז איך יודעים מהו בנטו?!
במשך השלוש שנים וחצי שאני עושה בנטו ולומדת על בנטו, מצאתי שמה שמבדיל בנטו מ׳סתם׳ ארוחה אחרת בקופסה, או ארוחה מצויירת, או ארוחה מחולקת לתאים- הם חמישה עקרונות חשובים. ואלה הם:
1- חלוקה תזונתית ברורה: 3/6 פחמימה, 2/6 ירק, 1/6 חלבון
2- 5 צבעים בבנטו, גיוון- חשוב מאוד!
3- צפיפות, צפיפות היסטרית אם יורשה לי להדגיש. הצפיפות היא עקרון מנחה חשוב כי ככה אפשר לוודא שהקופסה הקטנה אכן תכיל את כמות הקלוריות המבוקשת וגם תצליח להתמודד בקלות עם טלטולי הדרך.
4- אוכל חתוך קטן, אני אומרת: כזה שניתן לאכול בצ׳ופסטיק. זה גם עוזר לממש את העיקרון החמישי שהוא- 
5- הגשה אסטטית. זה הכלל האחרון והחביב מאוד, חשוב בבנטו שהמזון יוגש באופן הכי הכי אסטטתי שניתן. יפנים, אתם יודעים.

זהו. עד כאן להפעם.

*****






בחמש ומשהו השנים בהן אני מכינה בנטו צברתי המון מתכונים שילדים אוהבים, והמון שיטות עבודה שמקצרות את הדרך. את כל המתכונים השיטות והתובנות אספתי לספר שיצא לאור בהוצאה עצמיתספר שמלמד הכנת בנטו, 144 עמודים (!) מעל 100 הדרכות מפורטות ומתכונים (הכל כשר) שמעוצב כספר מנגה (קומיקס יפני) עם איוריה הקסומים של ניקול קרן.
לפרטים נוספים ולרכישה כדאי להכנס לקישור זה. 


תרשמו לערוץ שלנו ותזכו לסרטוני בנטו חדשים בכל שבוע 



בלחיצה כאן תגיעו לעמוד היוטיוב שלי שיש בו המון טוטוריאל׳ס מדליקים בוידאו שמלמדים איך מכינים בנטו ! 







(ואני? אשמח ללייק)








ועכשיו, כמה בנטואים מהימים האחרונים: 

















2 comments:

  1. והילדים אוכלים את האוכל עם צ'ופסטיקס? או מסתפקים בסכין ומזלג?

    השבמחק
    תשובות
    1. מתן- האמצעי, אוכל בצ׳ופסטיקס :) הבכור- במזלג. הצעירה- במזלג או בידיים (לרוב האוכלך שלה יותר ״ארוז״.) כל אחד- והבחירה שלו!

      מחק